Deze tocht is geregeld door Kano Vereniging Kanoleut uit Enschede.
Deze tocht wordt vaker door hun gevaren en zij weten de mooie plekjes te vinden.
Start- en eindpunt: Parkeerplaats ‘De Wisselmaat’ aan de Enterweg (tussen Enter en Rectum)
Tocht afstand afhankelijk van wensen en capaciteit van de deelnemers ca. 15 of 30km retour.
Tocht duur: 7 of 4 uur
Starttijd in overleg met KV Dolfijnen.
Wij varen de Regge vanaf het punt waar de Eksose Aa en Boven Regge bij elkaar komen en als midden Regge verder gaan. Hier bevind zich een ruime parkeerplaats en de mogelijkheid onze kajaks te water te laten.
Afhankelijk van de wensen en capaciteit van de deelnemers kunnen verschillende afstanden gekozen worden.
De maximale tocht is ca. 30km en gaat tot ons keerpunt in Nijverdal – uitspanning De Wilgenweard. Hier kan een hapje en drankje genuttigd worden.
Er kan ook tot aan de vistrap bij Zuna gevaren worden. Dit is ca. 15km retour.
De vistrap is een leuke speelplek voor de wild water enthousiastelingen onder ons. Bovendien, bij mooi weer, een prima picknick plek.
Onderweg, nog voor Zuna, komen we langs de pelmolen van Rijssen en camping Het Mölke.
Bij het restaurant van deze camping kan een hapje en drankje genuttigd worden.
De maximale tocht zal in ongeveer 7 uur inclusief pauze duren.
De halve afstand duurt 4 uur inclusief pauze.
Over de Regge
Lengte: ca. 50 km
Stroomsnelhied: ca. 5 m/s
Begint bij: Westerflier Diepenheim
Eindigt: ten westen van Ommen in de Overijsselse Vecht op 52° 31¹ NB en 6° 23¹ OL
Waterbeheerder: Waterschap Vechtstromen
De rivier wordt ingedeeld naar 3 stroomvlakken:
De Boven-Regge: van Diepenheim naar Rijssen
De Midden-Regge: van Rijssen naar Hellendoorn
De Beneden-Regge: van Hellendoorn naar Ommen
Het Overijsselse riviertje de Regge kent een lange bestaansgeschiedenis. Al in de 13e eeuw wordt er melding van gemaakt. Het is een druk bevaren rivier geweest in verband met de handel vanuit Twente en Westfalen.
In 1836 wordt het scheepvaartverkeer op de Regge nog drukker, door de stichting van de factorij van de Nederlandse Handel Maatschappij te Nijverdal. Het vervoer ging over Regge en Vecht naar Deventer, Zwolle en Kampen.
Tot 1925 werd de rivier bevaren met zompen die langs de Regge in Enter werden gebouwd.
Door de opkomst van industrie vervuilt de Regge in ernstige mate en is het eerder riool dan rivier.
Tegenwoordig is het door de milieu eisen en de herinrichting weer een prachtig meanderend en schoon water!
Geef je dus snel op.